dag 3: D-DAY - Reisverslag uit Vierville-sur-Mer, Frankrijk van Thomas Schax - WaarBenJij.nu dag 3: D-DAY - Reisverslag uit Vierville-sur-Mer, Frankrijk van Thomas Schax - WaarBenJij.nu

dag 3: D-DAY

Blijf op de hoogte en volg Thomas

02 November 2017 | Frankrijk, Vierville-sur-Mer

Vanmorgen lekker op tijd aangefietst richting Normandy American Cemetery and Memorial. Hier liggen bijna 10.000 Amerikaanse soldaten begraven die zijn gesneuveld tijdens de 2e Wereldoorlog. Zeer indrukwekkend om dit zo te zien. Ze lieten daar ook allemaal attributen en filmpjes zien om te laten zien hoe het er tijdens de oorlog aan toe ging. Nu heb ik natuurlijk een en ander al wel op Discovery Chanel gezien, maar het voelt toch anders als je er zo zelf staat. Het was een tocht van 7 km, maar ik dacht ‘doe eens gek’ en pak de toeristische route.. Godverjuu wat ben ik blij dat ze in Nederland geen bergen hebben. Haha ben zelf 3x gestorven onderweg.. Nu snap ik ook waarom die wielrenners allemaal doping gebruiken.

Na de begraafplaats wilde ik ook nog naar Pointe du Hoc, dat ligt aan de kust op 30 meter hoge kliffen. Hier hadden de Duitsers dik afweergeschut staan wat uitgeschakeld moest worden voordat de geallieerden aan land konden komen op Omaha en Utah beach. Dat was weer een tocht van 15 km. Gelukkig hoefde ik niet veel meer te klimmen en was het niet meer dan vals plat. Daar aangekomen een kleine wandeling gemaakt door dat gebied. Veel bunkers en kraters gezien. Aan het kunstwerk te zien wat ze daar hebben geplaatst, moet de kunstenaar hebben gedacht dat die plek Pointe du Cock heette ;)
Verder niet veel gedaan vandaag. Morgen maar weer eens meters gaan maken naar het zuiden. Het is me hier iets te fris als het zonnetje niet schijnt. (ja ik heb zelfs een lange broek aan)

  • 02 November 2017 - 18:38

    Mam:

    leuk :)
    Het American Cemetery and Memorial in Colleville-sur-Mer is inderdaad zeer indrukwekkend om te zien.
    Groetjes van Jan en mij...goede reis morgen.
    xx

  • 04 November 2017 - 22:49

    Hans Scholtz:

    Mooi verhaal Thomas. Je kunt altijd bij onze tourgroep aansluiten. Zal afzien zijn voor ons na je hoogtestage. Geniet ervan en weet.....ik blijf je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Geniet mee als je wilt..

Actief sinds 22 Feb. 2016
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 32284

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2017 - 15 September 2018

Roadtrip Europa

Landen bezocht: